După ce ani la rând, încă de la începutul primului mandat, președintele Iohannis ne-a tot amăgit, pomenindu-ne când și când de proiectul lui “România educată”, coaliția USL 2.0 - adusă la putere de "tătucul" liniștii naționale - joacă ping-pong politic cu proiectele de legi ale Educației.
Ajunse în Parlament, legile (pregătite în mare secret de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, actualul ministru al Educației Ligia Deca) par să fi fost o necunoscută pentru PSD. Asta dac-ar fi să judecăm după numărul mare de amendamente (aproape 800!) pe care partidul lui Marcel Ciolacu le-a depus.
Acuma, ori PSD-ul chiar n-a avut habar până în momentul ăsta cum arată legile Educației pregătite la guvern, ori partidul lui Marcel Ciolacu se preface de minune și de data asta, jucând cu aplomb rolul de partid aflat în același timp și la guvernare, și în opoziție. Oricum, pe lângă bătaia de joc pe care o presupune elaborarea unui pachet de legi foarte importante pentru viitorul țării fără să știe unii ce fac ceilalți, fără consultări pe bune și fără să se ceară părerile specialiștilor din domeniu și ale tuturor actorilor din sistem, se conturează tot mai mult percepția c-au ajuns, de fapt, în Parlament niște legi făcute pe genunchi, de nu se știe cine, în așa de mare secret că nici măcar reprezentanții aceleiași coaliții habar n-au avut de ele până la depunerea lor în Parlament.
Dincolo de aspectele astea ce țin de jocul politic pe care-l fac între ei cei din PSD-NL, marea problemă este că oricine citește noile legi ale Educației nu poate să nu constate că anunțata mare reformă e, de fapt, încă un balon uriaș de săpun. Că de revizuit se cam revizuiește ceva numai cu condiția să nu se schimbe mai nimica, iar de schimbat, schimbările nu afectează mai deloc punctele esențiale. Alea în care, dacă chiar s-ar schimba ceva, unii dintre reprezentanții vechiului sistem și acoliții lor s-ar putea simți, Doamne păzește!, afectați cu-adevărat în interesele lor.
Așa că, în loc să se reformeze sistemul de educație și să i se corecteze bubele structurale (alea multe și bine cunoscute de-atâția amar de ani!), ni se propune mai degrabă o cosmetizare la suprafață și mimarea unor reforme, în vreme ce problemele de fond rămân, în mare, aceleași. Ba remarcăm chiar o accentuare a ingerințelor factorilor politici în educație, consolidarea pozițiilor unor puternici ai momentului (care visează să poată rămâne pe vecie în posturile de decizie pe care le ocupă), în timp ce greul educației – mai ales în sistemul de învățământ preuniversitar - o să rămână și pe mai departe pe umerii părinților. Asta așa, ca să fac numai o foarte scurtă trecere în revistă a câtorva neajunsuri semnificative.
USR a anunțat deja că ne vom lupta în Parlament pentru ca măsurile pe care noi le-am propus și care sunt rezultatul unor consultări reale, purtate în decursul ultimelor câteva luni, cu specialiști, cu reprezentanți ai sistemului de educație, dar și cu alți factori implicați și cu reprezentanți ai beneficiarilor procesului educațional să fie incluse în legile Educației.
Fără aceste prevederi, USR nu va vota acest pachet de legi făcute doar așa, ca să fie, și care exprimă perfect și mentalitatea, și modul de lucru batjocoritor și superficial al celor de la PSD și PNL.